Barkod Nedir?
Barkod, kodlanabilir bilgilerin, bilgisayar ve benzeri cihazlar tarafından
okunabilecek basit simgelerdir. Daha teknik olarak anlatmak gerekirse, farklı
kalınlıklardan oluşan yanyana dizilmiş siyah çizgiler topluluğudur.
Barkod günümüzde neredeyse bir çok yerde rastlayabileceğimiz bir simge
durumunda. Dergiler, sigara, biskuit, ciklet, bilgisayar ve daha bir çok ürünün
üzerinde barkodu görmek mümkün. Barkod aslında, bilgisayar ve buna benzer
cihazların kodlamayı okumasını kolaylaştırmak için yapılmıştır. Bilgisayara
barkod bilgisini aktarmak için barkod okuyucular kullanılmaktadır. Bu barkod
okuyucular barkod çizgilerini tarayarak, kodlama sistemini çözümler ve kodu
bilgisayara aktarır.
İlk barkod patenti 1949 yılında alınmış olmasına rağmen, bilgisayar
sistemlerinin yaygınlaşamamasından, aktif olarak 1980 yılından sonra yoğun
kullanımı başlamıştır. İlk standart barkod 1968'de oluşturulmuş. Yaygın olarak
kullanılan EAN kod standartı ise ancak 1976 oluşturulmuş. EAN standartı bugün
bir ürün üzerinde sıklıkla görebileceğimiz bir barkod türünün oluşmasını
sağlamıştır.
Barkod bir çok standarta sahiptir. Bu standartlar barkodun basımı ve okunması
için uluslararası kuruluşlarca saptanmaktadır. EAN, Avrupa ve ülkemizde
kullanılan en yaygın standarttır. EAN kodu içinde ülke kodu, firma kodu gibi
kodlamalar bulunmaktadır. EAN kodu Türkiye'de Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği
(TOBB) bünyesinde bulunan Mal Numaralama Merkezi tarafından verilmektedir.
EAN, tek barkod standartı değildir. EAN daha çok perakende satılan ürünlere
standart barkodlama getirmek amacı ile oluşturulmuştur. Bu sayede numaralama
işlemi bir merkez kontrolünde gerçekleştirilerek, ürün barkodlarının
farklılaşması sağlanabilmektedir.
Code 128, Code 39, UPC gibi bir çok barkod standartı bulunmaktadır.
Barkodlar sadece düz çizgilerden oluşmamaktadır. 2D diye adlandırılan iki
boyutlu barkodlarda söz konusudur. Bu kodlama sistemi sayesinde yüzlerce
karakterlik bilgi bir barkoda sığdırılabilmektedir. ?ûrnek 2D barkodu aşağıda
verilmiştir. 2D barkodlarında bir çok standartı bulunmaktadır. 2D Barkod ile bir
personelin tüm kimlik bilgilerini, klinik uygulamalarda hastaya ait tüm
bilgileri, üretimde ürünün geçtiği aşamaları tutabilirsiniz.
Barkod Neden Gereklidir?
Bir Üretimden Veri Toplama projesinde, üretim bilgilerinin bilgisayar ortamına
otomatik olarak taşınmasının yanısıra, bilgilerin hatasız ve hızlı bir şekilde
toplanması da esastır. Bilgisayar ortamlarına bilgi girişleri klavye ve tuşlar
yardımıyla veya otomatik algılayıcı sistemlerle yapılır. Klavye üzerinden
tuşlara basılarak yapılan bilgi girişinde insan faktörünün rolü büyüktür ve hata
oranı yüksektir. Yapılan hesaplamalar klavye ile bilgi girişlerinde hata yapma
olasılığını % 76 olarak göstermiştir.
Otomatik algılayıcı sistemlerin ilk türü 'Punched Card' denilen delikli
şeritler idi. Günümüzde telex sistemleri gibi bazı yerlerde halen
kullanılmaktadır. Daha sonra manyetik teyp adı verilen şeritler bu sistemlerin
yerini almıştır. Ancak manyetik özelliğinin korunmasının zorluğu araştırmacıları
başka çözüm arayışlarına itmiştir. Böylelikle optik algılayıcılar keşfedilmiş ve
kullanıma sunulmuştur.
İlk çıkan optik algılama sistemi OCR adı verilen ve halen günümüzde kullanılan
karakter tanımlama sistemidir. Ancak bu sistemde kullanılan karakterler nümerik
sayılar ve birkaç alfanümerik karakterlerden ibaret olup yeterli olmamıştır ve
nihayet 1970'li yıllarda barkod adı verilen çizgi kod sistemi keşfedilmiştir.
çizgi kod sisteminde karakterler ince ve kalın çizgiler ile aralarındaki
boşlukların kombinasyonları ile kodlanırlar.
Barkod günümüzde en fazla ürün tanımlamasında kullanılmaktadır ve hatalı okuma
oranı 10 milyonda bir'den düşük hesaplanmıştır. Barkodlanmış bir mamülün üretim
bandındaki aşamaları, kalite kontrol durumu, ambar girişi ve ambar sevkiyatı
barkod okuyucular ve bunların bağlı olduğu bilgisayar sistemi ile otomatik
olarak izlenmekte, günlük, haftalık, aylık üretim bilgileri ve listeleri
maksimum doğrulukta kolayca alınabilmektedir. Barkod aynı şekilde market
uygulamalarında, güvenlik ve personel giriş-çıkış takibi, ambar giriş ve
sevkiyat uygulamaları gibi endüstrinin birçok alanlarında yoğun olarak
kullanılmaktadır.
Barkod Başvuru İçin Gerekli Belgeler
1- Taahütname
2 - Bağlı bulunulan odadan (Ticaret Odası, Sanayi Odası, Esnaf Odası vb.) halen
faaliyette olduğunu belirten faaliyet belgesi (Oda Sicil Kayıt Sureti)
3 - Muhasebeciden alınan ıslak kaşe onaylı olarak alacağınız son yıla ait gelir
tablosu
a - Yeni kurulan firmalar için Kuruluş Ticaret Sicil Gazetesi
b -Hiç geliri olmayan firmalar için hiç bir gelirinin olmadığını yazan boş gelir
tablosu
4 - Ticaret Sicil Gazetesi Aslı.
5 - Gelir Tablosundaki brüt satışlara göre TOBB Resmi Hesaplarına yatırılması
harç ücreti dekontu
Barkod Ve Marka İlişkisi
Barkod ticari ürünlerin tanımlanması amaçlı kullanılan bir kodlama yöntemdir.
Barkod sahibi olmayan ürünler, neredeyse ulusal ve uluslararası pazarlarda da
artık dolaşamamaktadır. Barkod uygulanan bir veya birden fazla ürünün piyasaya
arzı esnasında sonuçta bir marka ile sunulmak durumundadır. Dolayısıyla bu nokta
da barkod ve marka ilişkisi başlamaktadır.
Barkod alabilmek için üretici olunmasa bile vergiye tabii olmak şartı vardır.
Yani ticari teşebbüs olmak gerekir. Bu ticari teşebbüslerin ise bir ticaret veya
esnaf odasına kayıtlı bulunmaları gerekmektedir. Nitekim ülkemizde barkod alımı
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) vasıtasıyla yapılabilmektedir. Ticari
işletmelerin barkod alabilmesi için marka tescil belgesi istenmemektedir veya
tescilli marka şartı aranmamaktadır. Ancak ticaret alanında bir ürünün satışa
arzı için marka tescili gerektiği aşikardır. Buna mukabil barkod basılan hemen
hemen her ürün tescilli bir marka ile satılmaktadır.
Barkod ve marka, her ikisi de ürünü tanımlamak ve diğer ürünlerden ayırmak için
kullanılır. Ayrıldığı nokta ise şudur; Gıda ürünleri, tekstil ayakkabı, mobilya,
dekorasyon, elektronik ürünler, ilaç ve kozmetik ürünlerinin ticari isimleri
yani markaları, kimlik bilgisi olma, tüketiciye kendisini tanıtma fonksiyonu ve
ürünü ayırt etme fonksiyonunu sağlamaktadır. Tabii ki hiçbir tüketici bir ürünü
alırken barkoduna bakıp almamaktadır. Barkodun direk olarak değil Uluslar arası
anlamda bir okuyucu vasıtasıyla kimlik bilgisi olma özelliği vardır.
Barkod ve marka her ikisi de bir tescil süreci sonucunda elde edilmektedir.
Tescilli marka ile marka sahibi arasında ki ilişki, barkod ile barkod sahibi
arasında ki ilişki ile aynıdır. Üretici kodu, ürün kodu ve diğer unsurların
kombinasyonu ile oluşan dizinler, teşebbüsü ve ürününü direk olarak tanımlamakta
ve teşebbüs ile bağı ortaya koymaktadır.
Barkod Başvurusu ve Onay işlemleri için;
Akredite Belgelendirme Ofisi 0-236 231 55 35 veya 444 3 105 nolu telefonlardan
da bilgi alabilirsiniz. |